Pályázatok EFOP-1.3.7

2019. 05. 26.

2019. 05. 13.

2019. 05. 13.

Hátrányos helyzetű vagyok, mert fogyatékkal élő vagyok 2.

Mielőtt elkezdtük volna a 2019.05.09-i felsőzsolcai előadást, több fogalmat is tisztáznunk, értelmeznünk kellett. Sajnos gyakran mondják egymásnak a gyerekek és a felnőttek is, hogy “Te fogyatékos vagy!”, teszik ezt bántó szándékkal. Az előadás során megismerhették a gyerekek, hogy milyen a fogyatékkal élő ember. Hogyan lehet elfogadni a másságukat, miként tudunk segíteni nekik. Hogyan tudunk egymás mellett élni. A foglalkozás érzelmi oldalát elemezgettük, azt tapasztaltuk, hogy meghatotta őket mindaz, amit hallottak. Példákon keresztül ismertettük meg velük, hogy különös figyelmet érdemelnek ezek az emberek. Most a foglalkozás végére terveztük a játékot, a csoportfoglalkozást. A játékok célja az volt, hogy elgondolkodtassa a résztvevőket, milyen érzés, ha kinevetik őket, és mennyire tudják átérezni, hogy más emberek mit érezhetnek adott helyzetekben. A játékok arra késztették őket, hogy gondolják át a durva bánásmód kezelésének stratégiáit, és rátaláljanak azokra a személyekre, akik adott esetben támogatást nyújthatnak számukra. Örömmel töltött el bennünket, hogy a foglalkozás végén megköszönték nekünk, hogy erre is megtanítottuk őket és hogy most már másképp látják ezeknek az embereknek az életét.

2019. 05. 02.

2019. 04. 02.

Hátrányos helyzetű vagyok, mert fogyatékkal élő vagyok 1.

A fogyatékkal élő emberek nevelése, gondozása óriási nehézséget okozhat a családjuk számára, ezért fontos, hogy segítsük őket. Ahhoz, hogy segítsünk, s ne hátat fordítsunk, vagy megrémüljünk, beszélnünk kell a minket is körülvevő hasonló sorsú emberekről, meg kell értenünk, át kell éreznünk a helyzetüket.

A 2019.03.30-án tartott felsőzsolcai programon elhangzott az 5 fogyatékosság-gyűjtő fogalom: látás-, hallás-, mozgás-, értelmi fogyatékos, illetve az autizmus fogalma. Az oktatást érintve említésre került az SNI-s tanulók iskolai kezelése, melyből szinte minden gyermek iskolai környezetében akad, de a magatartási, tanulási, figyelemzavaros gyerekek számának növekedéséről is esett szó. Természetesen az egészséges életmód, a testi épségünk védelme volt a kiindulópont, s ennek részleges elveszítése, vagy annak lehetősége felkavarta a gyermekek érzelmeit. Az előadás után az egészségünk védelmében játékos tesztkérdésekre kellett a gyerekeknek válaszolniuk majd pedig a gyerekekkel megtapasztalhattuk, hogy mit érezhetnek a látássérültek, vakok, aliglátók, gyengénlátók.

A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek szerezzenek ismereteket arról, hogy hogyan nyújtsanak segítséget a rászorulóknak, a gyermekek érzékenyítése a fogyatékosokhoz kapcsolódóan, s a velük való kommunikációra biztatás, szemléletformálás. A leghatékonyabbnak a gyakorlati “játékok” bizonyultak. Őszintén reméljük, hogy sikeres volt a fogyatékossággal élők felé való közeledési szándék.

2019. 03. 26.

„Mindennapi szenvedélyek” – Szerencsejáték, internet, munkamánia

A szerencsejáték, a vásárlás, az internet sokak számára a szórakozás egyik formája. Azonban vannak olyanok, amelyek veszélyt rejtenek önmagukban. Ezen tevékenységek függőség kialakulásához is vezethetnek, amelyeknek számos negatív következménye van. Ezekre a negatív következményekre igyekeztünk felhívni a gyerekek figyelmét két előadással Felsőzsolcán 2019.03.22-én. Kiemeltük a pénzzavar, az eladósodás lehetőségét – ami egyébként sajnos ismert volt néhány gyerek számára, akik a szituációs játékok során egyértelmű célzásokat tettek, hogy az ő családjukban ismert a kártyajátékok következtében fellépő pénzügyi nehézségek, amelyekre a szüleik próbálnak megoldásokat találni (uzsorások). Szenvedélyek következtében fellépő konfliktusokra, családi, párkapcsolati problémákra, a magányosságra, izolációra, az életöröm megszűnésére, depresszió kialakulására, esetleges bűncselekmények elkövetésének lehetőségére helyeztük a hangsúlyt. Kiemelten foglalkoztunk az internet használatának veszélyeivel, igyekeztünk új és hasznos ismereteket nyújtani a világhálóról, a közösségi oldalakra kirakott képek sorsáról. Az internetes zaklatásról szóló részben kiemeltük a leggyakoribb hibákat az internetező gyermekek körében – mind fontos tanulságul szolgált. Az előadások közben is érkeztek észrevételek a hallgatóság felől, de az azt követő játékokban mindenki szóhoz juthatott. A gyerekek többek közt állításokat írtak fel egy-egy lapocskára, majd összekeverve, s azokból húzva, mindenki eldöntötte, hogy helyes vagy helytelen az általa kihúzott esemény. Itt a vitakészség is előkerült a kompetenciák tárából, s sok életszerű, alkalmazandó tanács hangzott el, melyek igazán sikeressé tették ezt a foglalkozást.

2019. 03. 25.

2019. 03. 18.

2019. 03. 12.

„Mindennapi szenvedélyek” – Alkohol, drog, dohányzás

A 2019.03.08-án Felsőzsolcán megrendezett esemény nagyon fontos a témát dolgozott fel, hiszen sajnos rengeteg fiatalt, 13-14 éves gyermeket is érint. Az előadás során elhangzott, hogy mi a szenvedélybetegség, hogyan alakul ki, mi az, amit tehetünk, tennünk kell ellene. Kitől kérhetünk, kaphatunk segítséget, miért veszélyes a szervezetre? Milyen hátrányba hozhatja az érintett személyt, és környezetét? A függőség kialakulása, szenvedélybetegség fajtái. Igyekeztünk rávilágítani, hogy a problémák megoldása, a feszültség oldása, a szorongás elkerülése nem oldható meg ezekkel a szerekkel, sőt azzal csak fokozódik a baj. Az előadást őszinte megnyilatkozások követték, melyekből kiderült, hogy mindenki érintett közvetlenül, vagy közvetve ebben a témában. Többen számoltak be szüleik rendszeres alkoholfogyasztásáról, a folyamatos dohányzásról, és ismert drog árusokról. Mindezt szituációs játékokon keresztül mesélték el, egymásnak átadva a szót a gyerekek. A foglalkozás legfontosabb tanulsága az volt, hogy a felnőtteknek, pedagógusoknak, minden segítő szakmában dolgozóknak minden követ meg kell mozgatniuk azért, hogy ne a különböző szerekhez, hanem segítő, megértő társakhoz forduljanak bizalommal a gyerekek és ezzel a témával nagyon fontos lenne még további alkalommal is foglalkozni.

2019. 03. 01.